Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

Influence of Media Owners’ Political
Affiliations on Journalistic Professionalism
IN Ghana

. 1 2
Desmond Onyemechi Okocha™ and Dr. Yogesh Kumar Gupta
!(Research Scholar, Department of Media and Mass Communication, NIMS University, Jaipur, Rajasthan,
India)

?(Assistant Professor, Department of Media and Mass Communication, NIMS University, Jaipur, Rajasthan,
India)

Abstract: The purpose of this study was to examine whether media owners’ political affiliations influence news
content and journalistic professionalism in Ghana. Media ownership theory as developed by Altschull in 1984
basically contends that the content of any newspaper is directly influenced by the interests of its owners. The
findings of this study support this theory.

The research was based on content analysis as well as in-depth interview. Media content was measured through
content analysis of the two major newspapers of the country, Daily Guide and Enquirer. The two were selected
because of their owners’ political affiliations, circulation and reach.

The results of the in-depth interviews were then compared with the findings of the content analysis. The articles
reviewed coupled with data from the interviews appear to confirm the widely-held view that the Ghanaian
media, particularly the press, have taken entrenched political positions.

Therefore, the study found that in majority of the instances newspaper ownership did have relationship with the
nature of coverage of NDC and NPP issues in Ghana from 2010 to 2014. The findings indicated that Daily
Guide and Enquirer covered political issues in a similar fashion during the period under review. Hence, the
main hypothesis that there was likely to be relationship between newspaper owners’ political affiliations and the
coverage of NDC and NPP issues in Ghana was supported by the results of the study.

Keywords: Newspaper Ownership, NDC, NPP, Political Affiliations, Journalistic Professionalism

I. INTRODUCTION

In contemporary society, the prerequisite for relating to and understanding the wider world have been
narrowed to the effective use of information communicated through the media. Moreover, the enormous
opportunities available from being part of the global village have become conceivable only because of
innovations in information and communication technology which in turn have democratised media information
(Okafor, 2014).

In his view Edie (2001) noted that the mass media all over the world have established themselves as a

new channel - a third channel for political, (social and economic) influence - and in many aspects also as an
independent power broker.
According to Machin and Niblock (2006), a rich, interdisciplinary body of scholarship into news journalism has
raised critical concern about the industry. Since the earliest days of mass communication questions have been
raised as to the implications of popular journalism, of concentrated ownership, of unacceptable practices, of
sexism and racism, of sensationalism and bias, to list but a few.

The media has often been perceived as a political campaign tool to mop up support for and against
influential political elites. The journalist and press critic A. J. Liebling opines that freedom of the press belongs
to those who own it (as cited in Baker, 2007). This rather cynical remark makes ownership an issue of central
focus in media studies today. It could also explain why politicians have often demonstrated a penchant for the
acquisition of media outlets, namely to propagate their political ideologies to the electorate (Simiyu, 2014).

Simiyu citing Dean Alger (1998) opines that the news media are absolutely central to the functioning
of democracy today, and entertainment and other features and programmes in the mass media, in the aggregate,
have powerful effects on society more generally. Further, he contends that how news organizations in particular
are operated and, ultimately, who owns and controls the main media we all rely on for information, exchange of
ideas and basic images are fundamental in determining whether the democratic process works as intended, or
whether it falters or is subverted.

He went further to highlight that globally, media ownership has become increasingly concentrated,
dominated by a few key players. Perhaps most powerful amongst them is Rupert Murdoch, the founder and
CEO of News Corporation. Recently, Murdoch became the subject of a backlash from those who believe his

http://indusedu.org Page 141

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

presence is becoming too powerful given his inclination to dabble in European politics and beyond (Reuters,
2012).
Research Objectives
The study sought to achieve the following objectives namely:
i) To find out the influence of ownership on news content
i) To ascertain the nature of coverage given to the political parties of their owners by the Enquirer
Newspaper and Daily Guide Newspaper during the years under review
iii) To determine whether or not newspapers are used in promoting the propaganda of their owners’
political affiliation.
iv) To measure the extent of media owners influence on journalists and their practice in Ghana.
Research Questions
The research questions for this study taking into cognizance the various underlining variables are:
i)  What is the relationship between current pattern of media ownership and media performance in Ghana?
i) How much of news content is primed to project the political party of the media owners in positive
light?
iii) How frequent does a media report negative stories about the political party of their owners?
iv) To what extent does ownership pattern influence journalist recruitment and professionalism?
Scope of the study

The newspaper industry in Ghana was purposively divided into the major political parties in operations
based on their ownerships. Ghana has a multi-party system though there are two dominant political parties (the
National Democratic Congress and the New Patriotic Party), with extreme difficulty for anybody to achieve
electoral success under the banner of any other party.

This study was limited to two newspapers: one NDC member owned and the other NPP member
owned, namely: the Enquirer and the Daily Guide.

The two papers were purposively selected because it has been established that they owners have
political affiliations. Secondly, within the context of political affiliation of owners, the study is interested in
comparing media which have the highest circulation both in terms of numbers and geographical coverage.
Theoretical Framework
Media Ownership Theory

The media ownership theory was developed by Altschull in 1984. He posits that the content of the
press is directly correlated with the interests of those who finance the press (Dugle, 2013).

This theory basically contends that the content of any newspaper is directly influenced by the interests
of its owners; that is, the content of a medium reflects the interests and ideologies of those who own it. In the
light of this, where a media outlet is commercially owned, the content will reflect the commercial interest of the
news organisation’s owners.

Shoemaker and Reese (1991 cited by Narteyet al. 2011) refined the theory to propose that media
owners have the ultimate power over news content.

Framing Theory

Media Framing is another theory upon which this study is anchored. Framing is a concept that means
different things to different scholars.

McCombs (2004, p. 87) defines framing as "the selection of, and emphasis upon, particular attributes
for the news media agenda when talking about an object (the fact of cutting and trimming news stories in order
to filter it and shape it as the sender wishes).”

This means that the media could frame objects, placing various degrees of emphasis on the attributes of
persons, public issues or other objects when they think or talk about these issues. In other words, it is not just
what is said in news reports, but how subjects are characterized and presented. It is through this unique
characterization or presentation of issues that the media communicate certain meanings to audiences apart from
just stating facts.

Il. LITERATURE REVIEW
Effects of Ownership on Media Content

Okafor (2014) also supported the view that media ownership does influence how journalists cover
stories; this happens in various ways including direct censorship and coercion of editorial staff. News reporting
patterns were found to be connected to the type of ownership.

The theoretical framework and model adopted for this work refer to the public interest to address an
issue of content in mass media messages. Mass media content is a product of the interaction between different
interests within mass media, different roles of mass media, different sources of information, and different
interests of groups outside mass media organization (McCullagh, 2002; Shoemaker, 1991; Press Freedom, 1997;
Koltsova, 2001).

http://indusedu.org Page 142

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

Shmykova (2007) stated that there were also studies that reported no effects of ownership on content of
newspapers.

For example, he cited Akhavan-Majid and Boudreau (1995) who compared the editorial role perception
of chain-owned and independent newspapers. With control for the size of newspapers there was no difference in
editorial role perceptions. Perception changed due to size of newspapers, not due to ownership.

Some studies addressed questions about effects of ownership and the size of newspapers on space and
allocation of different kinds of content. Lacy (1991) found that ownership did not have an effect on how news
were allocated. Yet group-owned newspapers, when compared to independently owned ones, had shorter stories
and devoted more space and stories to editorial and op-ed material.

Although results of studies on effects of ownership on contents are contradictory, this area of study still
attracts scientists and is among the most highly debated. Some studies did in fact show that mass media
ownership has impact on the diversity of its messages on two levels:

1) Presenting different points of view or different perspectives on some issue (for example, while endorsing,
newspaper either endorse one favorable candidate, or presents several); 2) Presenting a variety of issues in
general.

Regarding the journalistic character of the press, the long-established party parallelism remained strong
in Ghana. The editorial content of the papers was often marked by the association to the actors on the political
arena. McChesney (2000), states that newspaper ownership mostly serves political ends.

This assertion justifies Professor Kwame Karikari , Executive Director of Media Foundation for West
Africa, who was sharing his thought during a symposium on “Reflecting on the first 100 days of Prof. Atta
Mills’s Presidency” organized by the Danquah Institute in Accra. He called for urgent steps to pass the
Broadcasting Bill to law to save the nation from drifting to a civil war similar to what happened in Rwanda
(Daily Graphic, 22 April 2009).

He equally noted that politicians were also using their ownership of the media to persecute their
political opponents.

The Member of Parliament for Assin North, Kennedy Agyapong, one of the few politicians who own
media organisations, has dismissed the idea put forward by Professor Kwame, saying the media organisations
owned by politicians in Ghana are insignificant. (Ghana Broadcasting Corporation, online — July 6, 2011)
Media Ownership: The Ghanaian Scenario

According to Owusu, (2011), Ghana probably experienced its best time in its constitutional history for
freedom of the media when the Criminal Libel Law that had restricted press freedom and criminalised free
speech for more than a century was repealed in August 2001.

With the introduction of the 1992 Constitution which had ended 11 years of military dictatorship in
Ghana (with a population of more than 24 million), the stage was set for the struggle for greater media freedom.

Currently, there is a proliferation of the media. The media landscape is liberalised. Journalism has
played significant roles in safeguarding Ghana’s constitution and other democratic efforts. The repeal of the
criminal libel law has brought more freedom to journalists than before.

In spite of these tremendous strides, the heightened level of unethical and irresponsible journalism is
giving cause for concern. Many believe the repeal of the law has opened the floodgates to irresponsibility on the
part of journalists (Owusu, 2011).

As a result, some Ghanaians are beginning to doubt the ability of the media to continue to protect the
country’s democracy. Others are even calling for laws that would curtail some of the powers given the media by
the constitution. Some journalists are accused of openly mounting political platforms to campaign when they
have a code of ethics to protect.

The Ghana Journalists Association (GJA) Code of Ethics (the guiding document for the practice of journalism in
Ghana) stipulates the parameters within which journalists can operate but this has been persistently flouted.
Truth appears to be a tool of convenience and not a fundamental component of journalism in Ghana. President
Mahama in 2012 admitted that the situation has been “accentuated by the high stakes in our electoral politics”
and adds that “the politics of insult and personality vilification has overcome us.”

There is a widespread perception that some journalists fight human rights abuses and crusade against
corruption best when the party they are perceived to be supporting finds itself in opposition but once in
government, the same crop of journalists see the same human rights issues and corruption in particular as no
longer worthy enough a cause to champion.

Some journalists have been criticized for defending clear cases of wrong-doing on the part of
government and public officials as well as powerful individuals even when competent courts of jurisdiction or
institutions of state have indicted such officials.

Nevertheless, President Kufuor, who supervised the repeal of the law as President of Ghana, does not
believe that re-introducing the law would solve the issue. He admits that some journalists have become

http://indusedu.org Page 143

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

irresponsible but insists he has no regrets in supervising the repeal. His only advice is that journalists should
strive to uphold high journalistic standards, a view shared by the NMC Chairman (Karikari, 2000).

According to Ankomah (2006), chairman of the constitutional body mandated to uphold high
journalistic standards made it clear that he did not share the view of those calling for restrictions on media
freedoms by insisting free press is a fundamental human right open to all.

Ghana currently has a quite diverse, pluralistic media. There are about 200 authorized FM stations, 12
private television stations, hundreds of newspapers. The state no longer enjoys a monopoly of media ownership.
Journalists are no longer arrested and detained for their editorial functions. However, excesses in the profession
are being used as a justification to clampdown on journalists and it is up to them to mend their ways to prevent
it. (Owusu, 2011)

Mutere, Guedegbe, Ahiabenu, and Klutsey (2010) acknowledge the contribution of radio stations in
enhancing debate during elections has helped promote lively and constructive political campaign and
transparency during vote counting and declaration of results. However, there have been reported cases of
excesses on the part of the electronic media, a situation which has been attributed to inadequacy of broadcasting
laws in Ghana. There are attempts currently ongoing aimed at developing a broadcasting law but the process is
somewhat slow and the law is expected to take some time to be promulgated. but quickly add that though it is
growing fast and has achieved a number of successes, the media, like any other institution, is faced with many
challenges, including but not limited to substandard output on the part of some journalists, inability of some
journalist to undergo continuing professional education, low level of remuneration and poor resources in the
newsroom, perceived partiality of some media outlets, growing ownership of media houses by politicians and
high brain-drain of journalists from the sector. Overcoming these challenges will not happen overnight, but it is
comforting to note that stakeholders have recognized the challenges and are working to resolve them over time.

The media is said to be the fourth estate of the realm in any democracy. It provides the participatory
platform for discourses in the country. Today in Ghana, the role of the media in bringing the public up-to-speed
on events in the country is more critical than ever. Media coverage in the post-election era however is politically
skewed at the expense of development. Besides, the media has lately received a lot of criticisms for reneging on
its watchdog role turning itself into an appendage for the two leading political parties in Ghana, the NDC and
the NPP (Mutere et al, 2010).

The preamble of the USA code of conduct for journalists is instructive. “Public enlightenment is the
forerunner of justice and the foundation of democracy. The duty of the journalist is to further those ends by
seeking truth and provide a fair and comprehensive account of events and issues. Conscientious journalists from
all media and specialties strive to serve the public with thoroughness and honesty. Professional integrity is the
cornerstone of journalists’ credibility.”

The Ghana Journalist Association (GJA) Code of Ethics espouses the same ideals and aims to “ensure
that members adhere to the highest ethical standards, professional competence and good behaviour in carrying
out their duties”. It calls on its membership to play their watchdog role with a high sense of responsibility
without infringing on the rights of individuals and the society in general and to write and report the truth,
bearing in mind their duty to serve the public which has the right to unbiased, accurate, balanced and
comprehensive information.

The media is becoming increasingly susceptible to political manipulation. The hot exchanges that greet
the public on the airwaves every morning: the invectives and name callings; the verbal violence and intemperate
language cannot be in harmony with professional or moral code of ethics in any profession and/or society that is
determined to develop.

I1l. RESEARCH METHODOLOGY

1. This research makes use of intensive interviews, or in-depth interviews which are essentially a hybrid
of the one-on-one interview. Eight journalists and two experts in the media industry were contacted and
interviewed on the research phenomenon via the instrument of structured question guide. The sample
size was chosen with the concept of saturation in mind, that is number of interviews increasing up to
the point when the collection of new data does not shed any further light on the issue under
investigation.

2. In line with Diedong (2013), a qualitative research method, namely content analysis was used to
provide relevant data on newspaper coverage of political parties. Through a purposive sampling
technique, two Ghanaian daily newspapers were selected for the study. Two privately owned
newspapers - Daily Guide and Enquirer were selected because of their national reach and readership.
The other key criterion for their selection was that both have carved out a niche for themselves as being
prominent in reportage on political issues and discourse. Besides, it is assumed that their respective
owners have political affiliations.

http://indusedu.org Page 144

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

IV. DATA ANALYSIS AND DISCUSSION

In order to achieve the objectives of the study, the researcher used descriptive statistical tools such as
tables, charts, and cross-tabulations of thematic areas, in presenting and analysing the findings. Again, applying
statistical tools to the data collected in the content analysis, the researcher tested the main hypothesis of a
likelihood relationship between newspaper ownership and the news content issues in Ghana using sub-
hypothesis.

1. Analysis of In-Depth Interview Data

This section gives a detailed analysis of the data collected from the in-depth interview.
Demographic Data of Interviewees

An analysis of the contents of the demographic details of the in-depth interview respondents produced
the data presented in Tables 1-6 below:

Table 1: Sex Distribution of Respondents
Sex Males % Females % Total

8 80 2 20 10 (100%)

For the in-depth interview, a total of twelve interviewees were initially contacted but due to the busy
nature of the media industry coupled with the personal engagements of the interviewees only ten were finally
available for the interview as is seen on table 1. Eight (80%) of the interviewees were male while 2 (20%) were
female.

This finding shows that the respondents were both gender inclusive to reflect cross-gender ideas and
perspective on the various themes of the in-depth interviews.

Table 2: Age Distribution of Respondents
Age Below 30 % 30 - 50 % Above 50 %

1 10 8 80 1 10

Table 2 shows that majority of them were 30 years of age and above as represented by 80%. One
interviewee was above 50 while only one was below 30 years.

These findings show that all interviewees were matured enough to participate in the interview. It
equally shows that they have lived enough in the society to understand happenings within the socio-political
arena especially as it relates to the media.

Views on current pattern of media ownership in Ghana

Out of the ten (10) interviewed, nine (9) interviewees affirmed that most media owners are affiliated to
political parties making it difficult for workers to be neutral and that they (the owners) determine the forms of
programming of their stations. They went on to state that many media owners’ ideology is to use the media
whether newspaper, radio or television as a potent tool to help push the agenda of their parties and do not keep
the basic aim of journalism in mind in their operations.

The pattern of media ownership and control described by Respondents is in line with the existing
reality in the Ghanaian media industry. Basically the government has considerable power in the Ghanaian media
industry. For privately owned media organizations to operate in Ghana, they have to secure an operating license
through the relevant government agency.

A respondent even said, “The one who pays the piper calls the tune” to support his view that the media
houses do the bidding of their owners. He went on to say that those who have a stake in the management and
financial muscle of the media house have commercial or political or socio-economic or religious motives and
would do all they can to satisfy such motives.

Findings revealed that Respondents believe that the pattern of media ownership in Ghana is defined as
a split between government or public media ownership and private media ownership where individuals and
private institutions own media. This pattern of ownership gives the government the opportunity to control the
Ghanaian media industry through the issuance of operating licenses, allocation of operating frequencies and
enactment of laws.

Effect of Ownership on Performance

Quotes from responses presented below exemplify the views expressed by respondents on the issue of
patterns of media ownership and nature of media performance in Ghana.

Respondent 6 argues that: “Ownership is very important. If the media is private sector driven it will
serve Ghanaians better. Therefore, there should be a change in the character of media ownership in this
country”.

Respondent 5 reveals that: “you risk losing your job if you give out unfavorable information about
government activities, while the reporter in public media that makes use of such unfavorable information also
runs the risk of losing their job. However, private media organizations that come across such information
normally use them but at times the reporter could be compromised™.

In addition, respondent 10 explains that: "There are institutional problems with media operations and
ownership in Ghana. The guys who are stealing the money are the ones rich enough to set up newspapers in

http://indusedu.org Page 145

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

Ghana. And he who pays the piper would dictate the tune. Look at all the newspapers in Ghana. Tell me which
one is not being bank-rolled by those bad guys?"

The findings indicates that the current media ownership pattern in Ghana has a number of limitations
with regards to the media playing critical role in setting agenda for societal discourse. This can be observed in
the support which media organizations give to the government of the day regardless of the performance of such
a government. Respondents agree that proprietary and ownership influence is another hindrance in the attempt
of the mass media in Ghana to serve as the watchdog of the people. Most often those rich enough to set up
media outfits also have a lot of political, social, business and/or economic interests to protect. They at times
bring these interests to bear on the day-to-day running of their media organizations. Proprietors have been
known to demand self-censorship from their editors. They expect those working in their media organizations to
understand the need to protect the proprietors many and differing interests. The respondents suggest that public
and private discourse in Ghana tends to support the argument that the control of the mass media by the ruling
class is one of the means through which it influences people’s ideas and thoughts thereby propagating personal
agendas as media agenda. The owners of the media in Ghana are not only major capitalists in their own right but
are also closely linked to the ruling circles around the globe.

This finding is in line with research objective one and research question one which seek to find out the
influence of ownership on news content as has been shown by the responses that media owners have high
influence on news content across all media platforms whether newspaper, radio or television.

How interviewees see the nature of current media ownership and its impact on journalistic
professionalism in Ghana?

To this interview question, interviewees noted that both public and private media are influenced by
their owners. One interviewee mentioned the fact that the state runs the public media and it is hardly expected to
have these media doing critical stories on the government of the day.

In the same vein, respondents acknowledged that the private media are influenced to project the views
and news about their owners and slant stories in their favour.

One interviewee stated that, “if the media outlets in the country continue to be highly favourable
instead of bringing out issues that will help a majority of the people or promote what we call the common good,
I am afraid the future of the profession is nothing but bleak and gloomy™.

Another respondent said “the nature of the current media ownership has lowered journalistic standards
in the sense that must media owners go in for cheap labour and by cheap labour | mean anybody who can speak
on air and not professional journalists who are trained, by so doing they settle for mediocre contents,
programme, presenters and in the end these mislead the public, hence the issue of defamation on the increase”.

From findings of the present study, research objective four (To measure the extent of media owners
influence on journalists and their practice in Ghana) and research question four (To what extent does ownership
pattern influence journalist recruitment and professionalism?) have been achieved as they were aimed at
measuring the extent of media owners influence on journalists and their practice in Ghana. Data from the
respondents shows that it is clear that media ownership is crucial in determining the nature, extent and direction
of performance of the media in Ghana. This is because media ownership is often associated with media control
as evidenced by the study data. The study data indicates that respondents perceive journalism in Ghana to be
shifting from mirroring the society to protecting the people in power as a result of the existing media ownership
pattern.

Interviews perception on the extent political coverage of each media outlet is influenced by the party or
parties to whom it is close to.

Some interviewees were quick to mention that Oman FM is affiliated to the New Patriotic Party (NPP)
and give them positive slant in its coverage while Radio Gold is affiliated to National Democratic Congress
(NDC) and will do same.

A respondent rated the media in Ghana by saying on a scale of 10, he would say 8 out of 10 media
houses are biased towards a particular party largely based on the party affiliation of the owner.

Some respondents pointed out that for instance Net 2 is an NPP station; UTV enjoys NPP political
reportage because of the owner’s political affiliation.

One interviewee was quick to note that one will not be far from right to say media outlets in Ghana are
polarized just like political parties. On the outlook, media houses tend to be very proactive when their party is in
power and dormant when their party is out of power.

All respondents spoke in the affirmative as they were of the view that media owners influence the
activities and programmes of the media houses to the advantage of their political affiliations.

Interviewees view on which political party the Daily Guide newspaper aligns with most often

Majority of interviewees said the New Patriotic Party (NPP) while about 2 respondents refused to
comment on this. Some respondents affirmed that the owner of the newspaper house is a leading member in the
NPP.

http://indusedu.org Page 146

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

The data shows that Daily Guide uses the newspaper to give positive coverage of NPP and to promote
NPP propaganda.

Interviewees view on which political party the Enquirer newspaper aligns with most often

As in the immediate question above, most of the interviewees said the Enquirer are more pro National
Democratic Congress (NDC).

A respondent even quoted the lead of a story written by Stanley Assor, Jnr. on the headline titled
“Cocaine! Cocaine! Cocaine! Kofi Wayo: The Barons are in NPP” (Enquirer, 30th July, 2011), the lead reads:

“It is the hypothetical reasoning of popular social commentator, Chuck Kofi Wayo, that the NPP

fidgety tantrums, over NACOB boss, Yaw Akrasi-Sarpong’s broach on drugs amounts to the NPP role

modeling as the proverbial old lady, who grows uncomfortable whenever dry bones are mentioned in a

proverb”

Still on this theme, another respondents gave a rundown of some headlines of Enquirer newspaper to
support his believe on the biasness and news framing attitude of the media. The headlines he mentioned include
Al-Qaeda, Others Funded from Ghana Under Kufour (September 30, 2011 — Front page), Living The ‘All Be
Die’ Dream, DFP Boy Punches NPP (September 1, 2011 — Front Page), Quashigah Flays Nana Addo Over
$10bn Faux Pas (September 2, 2011 — Front page), and JJ Calls Kufour A Thief — Says He’s Stolen Millions To
Bankroll NPP To Regain Power (June 6, 2011 — Front page).

Some interviewees stated that Raymond Archer declared his sympathy with NDC and stated how he
had said that he was a system analyst and had made lots of suggestions as to how things should be run at the
Presidency.

A respondent even said: “it is instructive to note that Raymond had claimed once on Radio Gold that he
was advising the late Professor John Atta Mills on certain issues when he was the President”.

The findings from the above theme addresses research objectives two and three as the data was aided at
ascertaining the nature of coverage given to the political parties of their owners by the Enquirer Newspaper
during the years under review and to determine whether or not newspapers are used in promoting the
propaganda of their owners’ political affiliation. The data shows that Enquirer uses the newspaper to give
positive coverage of NDC and to promote NDC propaganda.

Views on the public calling for reform in structure of media ownership

All the interviewees were conversant with the Ghanaian constitutional provision on media ownership
and speaking in line with this affirmed that there is no way people or groups could be prevented from owning
media houses. In view of this, that call may not go far enough as the law do not bar politicians from owning
media. However, some of them stated that the important thing needed is for the proper regulation and
monitoring and guidelines to ensure journalism is not made a propaganda profession.

A respondent said, “The only thing the public can do is to advocate for reforms but their advocacy will
not go far if the system is not improved”.

Another said, “That call is in the right direction”

Yet another stated that he believes “people with political affiliations should own media outlets as far as
they can separate their personal views from their roles as owners of the media outlets”.

This finding shows that media owners have great influence on journalists and their practice in Ghana
and therefore address research objective four which aims to measure the extent of media owners influence on
journalists and their practice in Ghana.

Respondents’ take on whether in terms of recruitment, beat assignment and promotion media owners are
favourably predisposed towards journalists that support their political party and worldview

Some respondents said they totally agree that in terms of recruitment, beat assignment and promotion
media owners are favourably predisposed towards journalists that support their political party and worldview.
One interviewee from Ghana Broadcasting Corporation stated that if he hired someone to promote his ideology
and the employee did not, why he should promote him.

One asked, “If you are going to project my opponents or competitors and not me, why should I put you
on the assignment?”’

Another asked, “If you are not ready to sing to my tune, why should I hire you in the first place? There
are instances one’s party affiliation is demanded by the media owners before one is put on air as a presenter or
panelist. In the end, the ability to be objective is lost”.

Probing further, some interviewees added that there are occasions where media men have been refused
coverage on a particular story because they are touted as belonging to a certain political party. Also some other
media houses tend to receive favour in terms of sponsorship from political parties because they promote their
agenda.

The available data shows that there is a high tendency for ownership to influence recruitment and
journalistic professionalism as evidenced by the responses from the interviewees.

http://indusedu.org Page 147

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

A look at the extent of ownership influence on news content, objectivity and journalistic professionalism

All respondents agreed that the news is mostly slanted to meet the tastes and aspirations of the media
moguls. A respondent argued that it is not difficult to determine the political leaning of most media houses in
Ghana. To that extent, he agreed that media ownership is affecting news content and professionalism in Ghana.

One of the interviewee observed that most media houses with political affiliation are skewed towards
reporting mainly about their party. These use their platforms for bickering and insults at the other parties.

On objectivity, most respondents stated that most panelists and journalists are never objective as they
have to promote the ideologies of the media owners.

A respondent said, “it affects to a large extent mainly for owners who interfere in the objective delivery
of news content, research and hosting of programmes”.

While on the issue of professionalism, they all equally said much is left to be desired.

A respondent stated that “the standard, objectivity and quality of news have now been thrown to the
dogs”
Findings from Content Analysis of Selected Newspapers

Chart 1: Total Number of Articles from all selected editions

Total number of articles

100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%

0%

2010 2011 2012 2013 2014
mTotal 133 135 133 123 122
W Enquirer 64 67 75 56 60
H Daily Guide 69 68 58 67 62

m Total
W Enquirer
M Daily Guide

From the data on this chart, Daily Guide published 69, 68, 58, 67, 62 articles respectively from the nine
days selected in 2010 to 2014, while Enquirer, produced 64,67,75,56,60 articles respectively under the same
time period. The Daily Guide published a total of 324 articles and Enquirer’s total was 322. The combined total
number of articles published by the two newspapers for the nine days selected between 2010 and 2014 was 646.

This finding shows that Daily Guide published more articles during the period under review. Of the
646 published articles, 324 (50.2%) were published by Daily Guide while 322 representing 49.8% of the total
were published by Enquirer.

Chart 2:
Number of

100% - Stories on
Each Political

0, -
m Total 80% Party
M Enquirer on NPP 60% -
® Enquirer on NDC 40% -
H Daily Guide on NPP 20% -
M Daily Guide on NDC .

0% T T T T T

2010 2011 2012 2013 2014  Total

http://indusedu.org Page 148

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

Chart 2 shows that out of the total of 646 published articles collected from the front pages, editorials
and back pages of the newspapers from the period 2010 to 2014, only 249 were articles on either NDC or NPP.
These 249 articles on the two political parties form 38.7% of the whole. Daily Guide published 120 articles on
the two political parties - 92 (76.7%) articles on NDC while the remaining 28 (23.3%) articles of its 120
published articles were on NPP.

On the part of Enquirer, the same chart shows that it published a total of 129 articles on both political
parties with 86 (66.7%) on NDC while 43 (33.3%) on NPP. This data shows that both newspapers have equal
percentage of article on NDC and NPP.

By comparison, while both newspapers dedicated more articles to NDC, Daily Guide published a
higher number than Enquirer on NDC related matters. Enquirer had more articles on NPP than Daily Guide.

The two newspapers had a total of 178 articles on NDC with Daily Guide publishing 92 (51.7%) and
Enquirer 86 (48.3%). Articles on NPP were 71 of which Daily Guide published 28 (39.4%) and Enquirer
published 43 (60.6%).

These findings show that more articles were on NDC and that both newspapers devoted more to either
downplay the activities of NDC or promote its activities. This statistics supports the propaganda theory that
states that media platforms are used to promote their owners’ political affiliations.

Chart 3: Placement of Story

Placement of Story
600
500
w 400
=
E 300
= /
< 200
100 \\J‘-
0]
Front Page Editorial Back Page Total
Total 189 50 10 249
= Enquirer 94 26 9 129
= Daily Guide 95 24 1 120

Chart 3 above shows data on the placement of stories in the two newspapers. Out of the 249 stories on
the two political parties, 189 (75.9%) were on the front page, 50 (20.1%) on editorial and 10 (4%) on the back

page.

From the 120 articles published by Daily Guide, 95 (79.2%) were on the front page, 24 (20%) on
editorial and 1 (0.8%) was on the back page. Enquirer has 129 of which 94 (73.9%) were on the front page, 26
(20.1%) and 9 (7%) on back page.

These findings show that the front page is the major source of hews on the political parties followed by
the editorial. The back page was the least source of news on either NDC or NPP. By number and percentage,
Daily Guide has more NDC/NPP news on the front page than Enquirer.

The data also shows that Enquirer has more number of stories on the editorial and back pages. Its
editorial percentage is same with Daily Guide while the margin of its back page in both number and percentage

was wide in difference. It has 9 (7%) stories while Daily Guide has only 1(0.8%).

http://indusedu.org

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Page 149



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

Chart 4: Type of Article

Types of Story

600

500

N
s
)

400

183

300

129

200 /
97\ /

0 M

Straight News Stories Feature Editorial Total

Total 183 11 55 249

= Enquirer 97 6 26 129
= Daily Guide 86 29 120

Chart 4 shows data on the types of article published on both NDC and NPP. The data shows that out of 249
articles most were straight news stories which was 183 (73.4%), followed by editorials 55 (22.1%) and the least
was features which has 11 (4.4%),

Out of Daily Guide’s 120 articles, 86 (71.6%) are straight news, 5 (4.2%) are features and editorials are
29 (24.2%). For Enquirer, of its 129 articles, 97 (75.2%) are straight news stories, 6 (4.7%) on features and 26
(20.1%).

Findings from these data explicitly show that most stories on NDC and NPP were straight news
followed by editorials. Feature stories were least on the scale.

Chart 5: Author/Writer of Story

150
100
50 | Enquirer
B Daily Guide
0 Daily Guide

Enquirer

Internal External
Oth
Staff Staff ers Total

Chart 5 presents data on the source of articles on Daily Guide and Enquirer. All of the 120 articles
published by Daily Guide were written by internal staff except one. Meaning 119 (99.2%) of the entire articles
were generated by internal staff while only 1 (0.8%) came in from non-staff.

Enquirer follows the same trend as the data shows that out of its 129 articles, 127 (98.4%) came from
internal staff while on 2 (0.6%) came from non-staff.

This finding shows that external and non-staff are not encouraged to publish article or that articles
emanating from non-staff are hardly considered especially on issues bordering on NDC and NPP. The two

http://indusedu.org Page 150

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

media houses prefer staff that share their internal ideologies and sets of thought. This finding supports both the

framing theory and the propaganda model

Chart 6: Content of Story Published by Newspaper

180
160
140
120
100
80
60
40
20
0]

(.
=]
un

a0 M Daily Guide

/5 W Enquirer

42 Total

25

12 10 q q
| | —_— I__,__-_,_——_‘

Economy Sport Lawand Court Education Others

Political

Chart 6 presents data from the content of story published by each newspaper. A total of 165 (66.3%)
are political stories, 42 (16.9%) economic news, 2 (0.8%) sport news, 22 (8.8%) law and court news, 9 (3.6%)
each for education.

These data show that political news are the most significant concentration of the two newspapers as
66.3% of articles was dedicated to politics. This shows the interest of the media owners. This finding supports
the media ownership theory and the propaganda model as more than half of the stories are on politics only. The
combination of all other types of stories is still less than that given to politics.

The second most reported articles are economic news which is 16.9%. The gap between politics and
economic news is very wide as is shown by the 49.4% different.

This finding shows that both media house are most interested in political matters. Education and other
vital social issues are least on the list of their interest. This validates the hypothesis that media houses are
principally established to further the political ideologies of their owners.

Besides, this content structure portrays that the media as the fourth estate is not holistically involved in
the wholesome development of Ghana as they have pitched their tent largely on the political front thereby
neglecting a whole lot of other important areas of reportage needed for the development of the nation and
enlightenment of the citizenries.

Chart 7: Story Framing by Daily Guide

140
120 /\’ 120
100 X{ /
[}
E 80 “ / / 78
2
é 60 \\ / /
40
20 % —9 27
—~ 15
0] o= 1
NDC NPP Total
=——Positive 8 19 27
== Negative 77 78
Neutral 7 8 15
==Total 92 28 120

Chart 7 shows that contrary to the assertion of Cho, Y. S. et al (2004) that there is no difference
between ownership and political dimension of news conclusion, this analysis shows the opposite. Out of 92
articles on NDC reported by Daily Guide 77 (83.7%) were projecting NDC in negative light. Only 1 (3.6%) of
the total 28 articles on NPP were negative. A total of 77 (76.7%) of 120 articles on the two political parties were

http://indusedu.org Page 151

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

on NDC and 77 (64.2%) of 120 articles were framed to portray NDC negative. Only 8 (8.9%) of the news on
NDC was positive while 7 (7.6%) were neutrally framed.

Meanwhile, during the same time period, Daily Guide published 28 articles on NPP. The analysis
shows 19 (67.9%) were positively framed in favour of NPP while 8 (28.6%) were neutral, leaving only 1 (3.5%)
on the negative frame. Cumulatively, that makes 96.5% of their reportage on NDC to be to the advantage of the
party.

This finding in line with the research objective confirms that media content are used for the ideological
and political propaganda of the media owners. Daily Guide continually portrayed NDC as a failed or ineffective
party while projecting NPP as an ideal alternative to the present government which is NDC led.

Chart 8: Story Framing by Enquirer Newspaper

Framing by Enquirer
- 129
o 100
S 80 86
(7]
b 28 ‘ 50 a
20
0
Positive Negative Neutral Total
@t NDC 52 19 15 86
@l PP 5 31 7 43
Total 57 50 22 129

The chart 8 above shows the story framing by Enquirer newspaper. The purpose is to test the validity of
the framing theory and propaganda model on the news content of the newspaper. The newspaper published 129
articles on NDC and NPP combined during the period under review within the sections of the daily selected for
coding. Of this total, 86 (66.7%) were on NDC while 43 (33.3%) were on NPP. This shows that Enquirer
reported twice more on NDC than on NPP.

Meanwhile, of the 86 articles on NDC, 52(60.5%) were positive, 19 (22.1%) were negative while 15
(17.4%) were neutral. From this data, it is shown that 77.9% of the reportage on NDC was favourable while
22.1% were not favourable.

Within the same review period, 43 articles were published on NPP. From this amount, only 5 articles
(11.6%) were positive, 72.1% were negative while 7 articles (16.3%) were neutral. This figures show that NPP
is mostly portrayed in bad light by Enquirer newspaper.

With the above finding, it is fair to state that Enquirer newspaper mostly frame news content in favour
of NDC while at the same time majoring on unfavorable reportage on NPP and uses its media as a propaganda
vehicle for the NDC. This finding confirms the claim of the framing theory and propaganda model and stands in
support of the research question which seeks to find out if Enquirer newspaper frames its news in favour of
NDC and equally acts as a propaganda platform for the party.

This finding again invalidate the the assertion of Cho, Y. S. et al (2004) that there is no difference
between ownership and political dimension of news conclusion

Comparing table 7 and 8, the researcher noted that both media houses devoted more articles to NDC
than NPP. Guide has 92 articles on NDC while Enquirer has 86.

Recommendations

Based on the limitations and findings of the study, the following recommendations are made for future
research in the subject:

1. Newspapers should be independent. They should strive to produce higher quality news. They should
orient towards quality and professional journalism with the public’s interest at its heart, rather than
doing what politicians and businesses want the public to know.

2. Newspapers should give attention to other areas of Ghana developmental needs apart from politics.
Health, education, agricultural and culture should be given more coverage in their reportage.

3. The NMC should be empowered with enough resources by the government to do media monitoring and
enforce ethical standards of journalism.

4. The GJA and other professional associations should also be strengthened and given public support to
back the NMC in insisting on highest ethical standards for the practice of journalism.

http://indusedu.org Page 152

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License



Desmond Onyemechi Okocha and Dr. Yogesh Kumar Gupta, International Journal of Research in Engineering,
IT and Social Sciences, ISSN 2250-0588,Impact Factor: 6.452, Volume 08 Issue 05, May 2018, Page 141-153

5. The NMC, GJA and others should strengthen their internal disciplinary mechanisms to clamp down on
irresponsible journalism and not leave this function in the hands of the government and politicians.
Their decisions should always consider media freedom and the interest of the public.

V. CONCLUSIONS

From this study, the Ghanaian media as it presently operate functions to regurgitate the imposed
agendas of its owners, their friends and associates. This therefore shows that current media ownership pattern
and the level of media control in Ghana actually hinder the media from independently setting society’s agenda.

In agreement with Adesoji and Hahna (2011) this researcher urges for a redefinition of ownership as
important in the process of strengthening the Ghanaian press, such that it could play the role expected of it in a
globalised world.

The findings from the study show that the both Daily Guide and Enquirer published more positive
stories on the political parties of their owners while reported more negative stories on the opposition party.
Therefore, the statistical result did support the proposition of media ownership theorists such as Altschull (1984)
that media content often tend to reflect the interests and ideology of its owners or financiers while contradicting
Cho et al. (2004) as their research findings imply that the effect of ownership on content is less than expected.

V1. REFERENCES

[1] Adesoji, A.O & Hahn, H.P. (2011). When (Not) To Be A Proprietor: Nigerian Newspaper Ownership In A Changing Polity.
African Study Monographs, 32 (4): 177-203, October 2011

[2] Akufo-Addo, N.A.D. (2011). African Constitutionalism and the Media. http://danquahinstitute.org/news/1486-
outlawingcriminal-libel-laws-in-ghana.html. Accessed May 22, 2018.

[3] Awuni, M. A. (2011). Commentary on Call By Media Experts To Bar Politicians From Owning Media Organisations. Ghana
Broadcasting Corporation. www.m.ghbcghana.com Accessed on February 2, 2018

[4] Bagdikian, B. (1997). The Media Monopoly. Boston, MA: Beacon Press.

[5] Bogart, L. (1995). Commercial Culture: the Media System and the Public Interest. New York: Oxford University Press

[6] Bogdan, R. C. and Biklen, S.K. (2006). Qualitative Research in Education: An Introduction to Theory and Methods. Ally and
Bacon. ISBN 978-0-205-51225-6.

[7] Croteau, D. & Hoynes, W. (2001). The Business of Media: Corporate Media and the Public Interest. Thousand Oaks, CA: Pine
Forge Press.

[8] Fishman, F. (1980). Manufacturing the News. University of Texas Press. p. 143.

[9]1 Gnonzion, C. (2011). The Struggle for Media Freedom in Céte d’Ivoire. African Communication Research, Vol 4, No. 2 (2011)
301—322

[10] Guedegbe, S. G. (2010). “Investigative Journalism in Post-Election Period”. Because Accountability Counts: A Journalist Guide
for Covering Post-Elections in Ghana. Chapter 4. International Institute for ICT Journalism, Accra, Ghana. ISBN: 978-9988-1-
2343-7

[11] Hollifield, C. (2006). News Media Performance in Hypercompetitive Markets: An Extended Model of Effects. International
Journal on Media Management, 8(2), 60-69.

[12] Kaplan, R. (2002). Politics and the American press: The rise of objectivity, 1865-1920. Cambridge: Cambridge University Press

[13] Mahama, J, H. (2011), Speech Delivered on the Occasion of the 16™ GJA Awards on Friday 9th September, 2011 at the Banquet
Hall, State House.

[14] McCullagh, C. (2002). Media Power: a Sociological Introduction. New York: Palgrave.

[15] McQuail, D. (1992). Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. London: Sage Publications.

[16] Napoli, P.M. (2006). Issues in Media Management and the Public Interest. In A.B. Albarran (Ed.), Handbook of Media
Management and Economics (pp. 275-295). Mahwah, NJ: L. Erlbaum Associates.

[17] Okafor, G. O (2014). The Influence of Media Ownership and Control on Media Agenda Setting in Nigeria. International Journal
of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE) Volume 1, Issue 7, July 2014, PP 36-45. ISSN 2349-0373 (Print) & ISSN
2349-0381 (Online).

[18] Park, S. (2005). Competition’s Effects on Programming Diversity of Different Program Types. International Journal on Media
Management, 7(1/2), 39-54.

[19] Rothbauer, P. (2008). Triangulation. In Given, Lisa (Ed.), “The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods”. Sage
Publications. Pp. 892-894

[20] Shmykova, E. (2007). Effects of Mass Media Ownership on Serving Public Interest. University of Georgia.

[21] Simone, M. A. (2005). Processes, Principles and Policies: The Public Interest Standard in U.S. Media Policy. In Conference
Papers - International Communication Association, 2005 Annual Meeting (pp. 1-33), New York, NY.

[22] Tome Francis Simiyu. Media Ownership and the Coverage of the 2013 General Election in Kenya Democracy at the Crossroads.
Global Media Journal. African Edition 2014 Vol. 8(1):114-145.

[23] Tuchman, G. (1972). Objectivity as Strategic Ritual: An Examination of Newsmen's Notions of Objectivity. American Journal of
Sociology 77, no. 2 (1972), pp. 662-664.

[24] Worldwide Press Freedom Index -2009, Reporters Without Borders.

http://indusedu.org Page 153

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License


http://www.m.gbcghana.com/

